25 вересня 2017 року Управління Верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ) оприлюднило, на виконання резолюції ГА ООН 71/205, доповідь «Ситуація з дотриманням прав людини у тимчасово окупованих Автономній Республіці Крим та місті Севастополі (Україна)», яка охоплює період з 22 лютого 2014 р. до 12 вересня 2017 р. Доповідь є результатом копіткої роботи зі встановлення фактів системних порушень прав людини Російською Федерацією в незаконно окупованому Криму, логічним об’єднанням та узагальненням порушень прав людини, які фіксувалися та документувалися УВКПЛ у період з лютого 2014 по вересень 2017 року. Виходимо з того, що доповідь є першим кроком на шляху до системної імплементації положень Резолюції ГА ООН 71/205, яка разом з Резолюцією ГА ООН 68/262 є засадничими документами, що підтверджують територіальну цілісність України, засуджують тимчасову окупацію Росією частини території України – АР Крим та м.Севастополь – та не визнають анексію півострова.
Україна на всіх етапах підготовки доповіді сприяла УВКПЛ та Місії ООН з прав людини в Україні, доклала максимум зусиль для забезпечення доступу експертів Місії на тимчасово окуповану територію Криму. На жаль, всупереч вимогам Резолюції 71/205 та численним закликам міжнародного співтовариства, Російська Федерація і цього разу проігнорувала мандат ООН, внаслідок чого спостерігачі не мали змоги безпосередньо відвідати окуповану територію півострова.
Забезпечення постійного прямого міжнародного моніторингу ситуації існуючими конвенційними та інституційними органами ООН та інших міжнародних організацій, які, серед іншого, матимуть функцію контролюючого механізму за дотриманням Росією своїх обов’язків як окупаційної влади згідно з міжнародним гуманітарним правом, залишається одним з першочергових завдань міжнародної демократичної спільноти.
Закликаємо Генерального секретаря, Верховного комісара ООН, держави-партнери і далі докладати зусиль для повного виконання Резолюції 71/205.
Очікуємо від міжнародного співтовариства продовження системного тиску на Російську Федерацію з метою припинення порушень прав людини та основних свобод в незаконно окупованому Криму, а також де-окупації півострова.
- under the occupation the number of persons of Russian nationality increased by approximately 10 per cent, the Ukrainians dropped by approximately 11 per cent, and the Crimean Tatars decreased by approximately 5 per cent;
- tens of thousands are impacted by the forcible imposition of Russian Federation citizenship in hindering access to employment, health treatment, property and public services;
- large-scale nationalization of private, communal and public property, including of most economically valuable assets such as energy companies and mobile operators, is conducted - the list of so called “nationalized” property contains more than 4,600 “nationalized” public and private real estate assets;
- hundreds of prisoners and pre-trial detainees have been transferred to the Russian Federation, some detainees were ill-treated, and at least three died after they did not receive the medical care they needed. One of the political prisoners - Oleh Sentsov, who was arrested in Simferopol, transferred to Russian prisons and following his trial and conviction on 25 August 2015 - incarcerated in a high security penal colony in the Siberian region of Yakutia;
- the Mejlis, a representative institution of Crimean Tatars, remains a banned organization, despite the relevant decision of the International Criminal Court;
- 2,500 members of the national and local Mejlis bodies can incur criminal liability and face up to 8 years in prison;
- former leader of the Mejlis Mustafa Dzhemilev and current head of the Mejlis Resat Chubarov are being banned from entering the territory of Crimea;
- a court in Crimea sentenced deputy chair of the Mejlis, Akhtem Chyigoz, to eight years of imprisonment on the basis of Russian Federation legislation, illegally incriminating organizing mass protests, which were held in 2014 when the legal framework of Ukraine still applied in Crimea;
- Ukrainian Cultural Centre and the Ukrainian Museum were closed, Ukrainian books have been removed from the Franko Library in Simferopol;
- the situation with education and Ukrainian language is dire. Between 2013 and 2017 the number of students undergoing instruction in Ukrainian language has dropped dramatically – from almost 13 000 to 370 (decreased by 35 times!), the number of Ukrainian schools decreased from seven to one, and the number of classes - from 875 to 28. Ukrainian as a language of instruction has been removed from university-level education. All of these restrictions are happening despite the Order delivered on 19 April 2017 by the International Court of Justice, on provisional measures in proceedings brought by Ukraine against the Russian Federation, concluding unanimously that the Russian Federation must “Ensure the availability of education in the Ukrainian language”;
- in March 2014, pro-Ukrainian Crimean Tatar activist Reshat Ametov was abducted, tortured and summarily executed by Russia-backed illegal armed group;
- there are at least 10 disappearances in which the victims remain missing;
- dissenting opinions are criminalized, forced internment in a psychiatric hospital is used as a form of harassment against political opponents (an emblematic example - deputy Chairman of the Mejlis Ilmi Umerov, who underwent an imposed 13 court-ordered ‘psychiatric assessment’ for three weeks after being charged in May 2016 with calls to violate the territorial integrity of the Russian Federation);
- after enforced re-registration 232 media outlets were authorized to work – less than 10% of the approximately 3,000 media outlets previously registered under Ukrainian regulations;
- almost two-thirds of the religious organizations in Crimea and one third - in Sevastopol seized to operate, all 22 congregations of Jehovah’s Witnesses have been effectively outlawed;
- the number of registered NGOs dropped from 4,090 to 1,852;
Russia has to:
- ensure the proper and unimpeded access of international human rights monitoring missions and human rights non-governmental organizations to Crimea;
- implement the Order delivered on 19 April 2017 by the International Court of Justice, on provisional measures in proceedings brought by Ukraine against the Russian Federation,
- prevent further deterioration of the situation;
- de-occupy Crimea;
- comply with its obligations as an occupying power, in accordance with international humanitarian law, until Crimea is de-occupied.